Wie is Marcel Jeurissen?
Ik ben 50 jaar oud, gehuwd en woon in Son en Breugel. Ik heb twee dochters die beiden net geslaagd zijn voor hun eindexamen. De jongste is 17 jaar en komt ook hier bij Fontys studeren, maar dan één verdieping lager bij Communicatie. Mijn oudste dochter is 18 jaar en gaat studeren aan de universiteit van Tilburg.
In 1988 heb ik hier bij Fontys mijn studie HTS-Technische Bedrijfskunde afgerond en daarna als onderofficier in militaire dienst gegaan. Ik zou daarna bij Philips gaan werken maar heb uiteindelijk gekozen voor een traineeship van een jaar bij de Rabobank. Tijdens dit traineeship kreeg je de kans om het bankieren van voor tot achter te leren kennen.
Binnen de Rabobank heb ik de eerste acht jaar gewerkt in diverse commerciële functies. Daarna heb ik nog 17 jaar management functies gehad bij lokale banken van de Rabobank, voornamelijk aan de zakelijke kant van het bankbedrijf. Ik heb in totaal 25 jaar met veel plezier bij de Rabobank gewerkt tot mei 2014.
Waarom ben je bij de Rabobank weg gegaan?
In de financiële dienstverlening is in de laatste jaren een duidelijke verandering zichtbaar; uitstoot van arbeid, veel nadruk op regelgeving, opschaling en dus minder persoonlijk en toenemende bureaucratie. Ook de Rabobank kreeg hier mee te maken en zeker toen ook het klantcontact meer onder druk kwam te staan, werd de lol er een beetje minder. Toen ik vorig jaar voor de vierde keer weer een fusie meemaakte, dacht ik dat het misschien tijd werd voor iets anders. Dit was een beetje een gok, maar ik realiseerde me dat als ik het nu niet zou doen, ik het wellicht nooit meer zou doen.
Waarom ben je docent geworden?
Als manager moest ik ook intern opleidingen geven. Dit vond ik leuk en kreeg hierover ook vaker complimenten. Daarnaast ben ik ook graag met de inhoud bezig en heb zelf altijd veel aan opleidingen gedaan. Je spreekt met anderen hierover, doet eens test en ja dan moet je ook eens een keer de stap durven zetten. Ik ben een opleiding als docent gaan doen en heb stage gelopen bij de FRE en heb inmiddels de benodigde papieren gehaald. Ik gaf o.a. vermogensopbouw en het fijne was dat ik constructief kon samenwerken met (jonge) mensen en het gevoel had weer met opbouwen bezig te zijn. Vervolgens kwam er een functie vrij bij Fontys HFM en hier heb ik op gesolliciteerd en sinds, geen grapje, 1 april ben ik hier dan ook in dienst.
Ik zit in het propedeuse team en geef o.a. beleggen, financieren, administratieve organisatie en bedrijfseconomie. Zowel aan voltijd alsook aan deeltijd.
Welke opleiding(en) heb je gedaan?
Grappig dat ik in 1988 hier zelf mijn diploma heb gehaald. Daarna nog allerlei commerciële- en financiële opleidingen bij de Rabobank gedaan. Daarnaast nog post-HBO Bedrijfskunde en in 2011 mijn MBA afgerond.
Wat zijn je hobby`s?
Mijn hobby`s zijn sporten, vooral wielrennen, fitness en zwemmen. Ik heb lang getafeltennist maar moest hier helaas mee stoppen vanwege rugproblemen. Daarnaast vind ik diepzee duiken erg leuk en dit heb ik al meerdere keren gedaan in o.a. Egypte. Ook mijn vakanties zijn sportief, vooral wandelen en fietsen en vaak lekker kamperen in de natuur.
Hoe was het werk bij de Rabobank, heb je ooit nog iets meegemaakt wat je altijd is bijgebleven?
Het leukste aan mijn werk bij de Rabobank was naast het klantencontact het leidinggeven. De doelstellingen halen, de bank vertegenwoordigen maar ook meewerken aan projecten. Je komt veel verschillende mensen tegen en staat midden in de samenleving.
Daarnaast partner in business zijn: (startende) ondernemers financieren en dan kijken of je gemaakte inschattingen ook daadwerkelijk uitkwamen. Schitterend om te zien wanneer ambities/plannen echt lukken en er een heel mooi bedrijf uit voort groeit. Ook de keerzijde is echter mogelijk. Een voorbeeld hiervan was een vrachtwagenchauffeur die ik had gefinancierd en die het heel moeilijk kreeg om het hoofd boven water te houden. Hij moest dus veel kilometers maken en op een kwade dag verongelukte hij en dan wordt de bank hier toch op aangekeken.
Hoe bevalt het werk als docent?
Leuk om nu zelf voor de klas te staan! De inzet van studenten valt me niet tegen, zeker niet als ik terugdenk aan de tijd dat ik zelf student was. De samenwerking met andere docenten is goed en iedereen is bereid je te helpen. Voor een startende docent is er wel relatief weinig structuur. Grotendeels is het zelf uitzoeken en door de flexplekken lopen de onderlinge contacten minder vanzelfsprekend. Daarnaast gelukkig (nog) weinig vergaderingen en veel ruimte voor eigen initiatief en invulling. Ik verbaasde me wel over de huidige organisatie van tentamens en de bijzondere verhalen die ik hoorde over fraudegevallen in het verleden. Er zijn studenten die wel heel creatief zijn.
Wat zou je doen met een miljoen?
Ik zou een duikschool overnemen op de Caraïben en dan na het duiken een heerlijk glas whisky of bier drinken. Dan zou ik een half jaar daar zijn en een half jaar hier om bijvoorbeeld les te geven. Ik denk dat ik vooral zou genieten van de vrijheid, maar ik zou eerst wachten totdat mijn dochters klaar zijn met studeren.
Tijdens de lessen beleggen in de minor Financiële Planning heb ik wel eens een bedrag van ongeveer € 100.000 kunnen verhogen naar € 700.000, maar jammer genoeg was dit met fictief geld. Dus, wie weet…?
Van onze redactrice:
Miriam Tempels