“Prioriteiten bepalen, reëel plannen en op tijd om hulp vragen”
Marieke Lutterman (25) is nog gloednieuw bij Joanknecht. Ze kwam op 1 mei dit jaar in dienst bij Joanknecht als junior belastingadviseur in het team Family Services. “Na mijn studie heb ik voor een Big Four-kantoor gewerkt. De focus lag daar heel sterk op de fiscale kant van het vak. En dat voelde voor mij te onpersoonlijk. Daarna maakte ik een overstap naar het notariaat, waar het werk juist vooral civiel van aard was. Ik zocht juist de combinatie van die twee en die heb ik bij Joanknecht gelukkig gevonden.”
Stoute schoenen
Voor de functie die Marieke nu bij Joanknecht vervult, stond dit voorjaar geen vacature open. “Ik kende Joanknecht al, want tijdens mijn studie heb ik hier de summercourse gevolgd. Toen ik op zoek ging naar een andere baan, dacht ik gelijk aan Joanknecht. Op de website zag ik dat ze wel een senior adviseur voor het team zochten. Dus ik heb gebeld en uitgelegd waar ik naar op zoek was en dat ik interesse had om voor Joanknecht te werken. Daar werd heel enthousiast op gereageerd en na een paar gesprekken kreeg ik deze functie aangeboden.”
[Kader]
Family Services van Joanknecht
Marieke: “Ons kleine, maar heel betrokken team levert financiële diensten voor vermogende families. Voor elke levensfase en elke generatie bieden we ondersteuning bij diverse vraagstukken op het gebied van financiën, vermogen en de ontwikkeling van een onderneming. Denk aan het overdragen van een onderneming of vermogen aan een volgende generatie. Daar komt erg veel bij kijken. Wij treden op als aanspreekpunt, adviseur en coach om alle betrokken familieleden goed te begeleiden. Ook zorgen we voor inzicht in vermogen, vermogensbeleid, belastingzaken, huwelijkse voorwaarden, oudedagsvoorzieningen en onroerendgoedzaken. Kortom: alles waar een vermogende familie of persoon behoefte aan kan hebben.”
[Einde kader]
Balans vinden
“Wat ik erg leuk vind aan deze functie en de dienstverlening die ons team biedt, is het steeds opnieuw zoeken van de juiste balans. We kijken naar de persoon, de familie, het vermogen en de toekomst en proberen de beste verhouding te vinden tussen fiscaal slimme en civiel werkbare keuzes die ook nog aansluiten bij de emotionele behoeften van de familie. Dat is altijd maatwerk en dus heel gevarieerd. Of het nu gaat om advies voor samengestelde gezinnen, planning van complexe vermogensoverdracht of begeleiding bij bedrijfsopvolging. Het is belangrijk om ver vooruit te kijken, op het juiste moment sterke beslissingen te nemen en de klant uitvoerig te informeren.”
Dat vraagt dan ook om een helikopterview. “Zeker. Zowel vakinhoudelijk, als op het persoonlijke vlak. Uiteindelijk gaat ons werk over mensen. We krijgen toegang tot families en leren hen goed kennen. We zien de persoon achter het vermogen.”
Gestaag groeien
Als junior heeft Marieke nog niet zelf de lead in de gesprekken. “Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik dat ga doen. Daarom word ik nu echt overal in meegenomen. Ik kan zien hoe mijn collega’s een gesprek voorbereiden, voeren en uitwerken. Door daar van te leren, kan ik op termijn zelf zo’n rol gaan vervullen.” Wanneer verwacht ze daarvoor klaar te zijn? “Dat durf ik nog niet te zeggen. Ik denk dat we dat aan moeten voelen. Ik wil me graag eerst nog ontwikkelen in het vak, zodat ik een sterke basis op kan bouwen.”
Overigens heeft ze het bij Joanknecht uitstekend naar haar zin. “Het is echt een levendig bedrijf. Er wordt veel georganiseerd en dat zorgt voor een hoop leven in de brouwerij. Ik heb veel jonge collega’s, maar eigenlijk zijn alle leeftijden wel vertegenwoordigd in het bedrijf. Dat zorgt voor een mooie mix. De werkzaamheden die ik nu uitvoer, vind ik al heel erg leuk en er is ook veel aandacht voor mijn ontwikkeling. Ik ben nog maar kort binnen en ik heb nog lang niet alles gezien, maar het voelt als een goede beslissing om hier te gaan werken.”
Motivatie
“In mijn huidige rol voel ik veel verantwoordelijk voor de opdrachten die ik krijg. Vooral ook richting mijn teamleden. Ik vind het belangrijk om dossiers zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo zorg ik ervoor dat ik er veel van leer, maar ook dat zij mijn werk kunnen reviewen en er gemakkelijk mee naar klanten kunnen.
Als ze al druk voelt in haar werk, dan is dat gezonde druk om goed werk te willen leveren. “Ik zou het eerder motivatie noemen. Echte druk voel ik nog niet. Want als ik nu een afslag mis, dan wordt het door mijn team ondervangen. Ik heb tijd om te leren, voordat ik met eindverantwoordelijkheid in aanraking kom.”
Planning beheren en prioriteiten stellen
“Wat mij veel rust geeft, is een to-do-lijstje maken, vooraf proberen te achterhalen hoeveel tijd een opdracht kost en – samen met het team – vaststellen wat prioriteit heeft. Ons team start elke week met een kort overleg over onderhanden werk. Daardoor weten we wat er speelt en waar de anderen mee bezig zijn. Op basis daarvan vul ik dan mijn eigen agenda in. Hoe langer ik bij Joanknecht werk, hoe beter ik het allemaal kan inschatten natuurlijk. En wat ik niet weet, vraag ik. Ik kan altijd bij mijn collega’s terecht.”
Ontspanning zoeken
Marieke woont, samen met haar vriend, in de binnenstad van Eindhoven. Hoewel het daar wemelt van de verleidelijke opties om een hapje te eten, kookt ze liever zelf. “Een nieuw recept zoeken, creatief bezig zijn en in de keuken met mijn handen werken, helpen me om mijn gedachten echt even te verzetten. Vooral als ik iets maak dat een beetje out-of-the-box is. Tegen de tijd dat ik op de bank zit, ben ik allang niet meer met mijn werk bezig.” En dat zorgt ervoor dat ze er de volgende dag, samen met haar collega’s, weer de schouders onder kan zetten. “Iedereen bij Joanknecht krijgt de ruimte om op z’n eigen manier bij te dragen aan een mooi gezamenlijk resultaat. Ik ben blij dat ik samen met deze mensen toekomst mag maken.”
Vragen? Marieke beantwoordt ze graag. Wil jij ook werken bij Joanknecht? Bekijk onze vacatures eens!